Czym jest „naprawa panelowa” w żargonie mechaników samochodowych?

Naprawa panelowa karoseriiNaprawa panelowa to określenie używane przez techników zajmujących się mechaniką pojazdów na naprawę blacharską. Dotyczy to naprawy tylko paneli nadwozia auta, czyli elementów karoserii samochodowej. Naprawę panelową wykonuje się w sytuacji, gdy poszycie karoserii ulegnie wgnieceniu, ale nie ma naruszonej ciągłości blachy. Najważniejsze rozróżnienie dotyczy tu faktu, że naprawa panelowa nie wymaga demontowania uszkodzonych części pojazdu i  może być wykonywana na elementach oryginalnych bez ich demontażu.

 

Spotter blacharski, zgrzewarka do blach, czyli jakie narzędzia są niezbędne do naprawy panelowej?

Naprawy panelowe karoserii, która uległa wgnieceniu, wykonuje się za pomocą kilku niezbędnych narzędzi. Przede wszystkim metoda panelowa nie obejdzie się bez spottera, czyli tak zwanej zgrzewarki do karoserii (zgrzewarki do metalu). Pomocny tu bywa także młot ślizgowy do spottera blacharskiego, będący akcesorium, które pomaga skutecznie wyciągać głębokie wgniecenia z karoserii przy niewielkim wysiłku fizycznym.

Spotter blacharski – zgrzewarka do blach, karoserii – służy do:

  • obróbki blach w postaci jednostronnego zgrzewania,
  • wyciągania poprzez przygrzewanie elementów o różnych kształtach,
  • przecinania elementów karoserii
  • oraz rozgrzewania za pomocą elektrody węglowej.

Naprawa panelowa polega na rozgrzaniu blachy, a potem na szybkim odkształceniu, by w ten sposób umożliwić wyciąganie wgnieceń. Jest to jedna z tak zwanych nieinwazyjnych metod usuwania wgniotek. Co istotne – można ją stosować na elementach nadwozia wykonanych nie tylko ze stali, ale również z aluminium (wykorzystuje się tu spotter do aluminium).

Spotter blacharski – zgrzewarka do wyciągania wgnieceń – pomaga w naprawach samochodów osobowych, dostawczych, busów, czy aut ciężarowych. Sprawia, że nie trzeba demontować elementów nadwozia, by sprawnie usunąć wgniecenie. Klient oszczędza dzięki temu czas i pieniądze. Niweluje się też w ten sposób ryzyko naruszenia zabezpieczeń antykorozyjnych. Jeżeli nie rozkładamy pojazdu na „części pierwsze” to nie naruszamy oryginalnych spoin. Warto zawsze pytać, czy warsztat samochodowy ma w swojej ofercie naprawy panelowe, naprawy PDR, czy też stosuje jedynie tradycyjne metody napraw blacharskich.

 

Jaki jest koszt naprawy panelowej? Co można w ten sposób naprawić?

Cena usuwania wgnieceń metodą jest dużo niższa niż tradycyjna naprawa blacharska samochodu. Związane jest to z oszczędnością czasu przeznaczanego na naprawę karoserii. Przy naprawie panelowej z wykorzystaniem zgrzewarki do blach nie ma konieczności demontowania elementów pojazdu. Wszystko wykonuje się szybko i sprawnie, dlatego cena usługi jest korzystna.

Z pomocą zgrzewarki do karoserii, czyli spottera możliwa jest:

  • naprawa nadwozia;
  • naprawa drzwi samochodowych;
  • naprawa klapy bagażnika;
  • naprawa dachu w samochodzie;
  • naprawa nadkoli;
  • naprawa panelowa błotnika lub progu;

 

Kiedy należy zrezygnować z naprawy panelowej?

Warto pamiętać, że każda metoda stosowana przez mechaników jest dobierana zgodnie z jej przeznaczeniem i możliwościami jakie daje ona i reperowany pojazd. Jeżeli poszycie samochodu jest przerwane lub zgniecione tak, że przerwana jest ciągłość blachy to wówczas należy skorzystać z innej metody naprawy nadwozia samochodowego niż naprawa panelowa. Oznacza to, że na przykład w drzwiach nie może być naruszona rama drzwi. Jeśli wgniecenie w karoserii jest zbyt duże, należy udać się już do tradycyjnego blacharza, który odegnie blachę, zaszpachluje ubytki i polakieruje lakierem zgodnym z oryginalnym.

 

Co to jest naprawa PDR?

Naprawa PDR to zupełnie inna naprawa elementów karoserii samochodu niż naprawa panelowa. Tu istotne jest, by dach, maska, nadkole, czy klapa bagażnika miały takie wgniecenie, które nie spowodowało przerwania ciągłości powłoki lakieru. Tylko wówczas można usuwać wgniecenie bezinwazyjną metodą PDR. Wykorzystuje się ją, by szybko przywrócić pierwotny wygląd samochodu. Łatwo dzięki niej zachować wartość pojazdu nawet po gradobiciu. Warto zapytać o tę metodę, gdy uszkodzeniu uległ samochód luksusowy, zabytkowy albo nowy model auta osobowego.

 

Czym różni się metoda PDR od naprawy panelowej?

Metoda PDR (Paintless Dent Removal) i naprawa panelowa to dwie różne metody naprawy karoserii samochodów. PDR polega na usuwaniu wgnieceń bez konieczności lakierowania. Technik używa specjalnych narzędzi, aby delikatnie naprowadzić metal z powrotem do pierwotnego kształtu. Jest to skuteczne przy mniejszych wgnieceniach i nie wymaga lakierowania. Naprawa panelowa to bardziej złożona metoda naprawy, która obejmuje usunięcie wgniecenia i lakierowanie tego obszaru. Naprawa panelowa jest często konieczna przy bardziej poważnych uszkodzeniach, takich jak skrzywienie, pęknięcie lub przerwa w karoserii. To metoda jest bardziej kosztowna niż PDR. Krótko mówiąc, metoda PDR jest skuteczne w przypadku mniejszych wgnieceń, nie wymaga lakierowania i jest tańsza, natomiast naprawa panelowa jest odpowiednia dla większych i bardziej poważnych uszkodzeń i jest droższa.

 

Jaką usługę zamówić w warsztacie samochodowym – naprawę panelową czy PDR?

To, czy dany element karoserii będzie naprawiony za pomocą metody usuwania wgnieceń PDR, czy metody panelowej zależy zawsze od wielkości uszkodzeń i ich charakteru. Decyzję o zastosowaniu odpowiedniej techniki może podjąć tylko wyspecjalizowany mechanik. Pracownik profesjonalnego warsztatu samochodowego na podstawie oględzin samochodu może dokładnie określić jaką metodę naprawy może zastosować. Wstępnych oględzin uszkodzonego auta  zazwyczaj dokonuje po analizie zdjęcia uszkodzonego elementu nadwozia. Naprawa nadkola, naprawa maski auta czy dachu, naprawa nadwozia po gradobiciu albo stłuczce parkingowej możliwa jest u dobrego i doświadczonego fachowca. My oczywiście zachęcamy do skorzystania z usług Kinked Studio w Kożuchowie!