Czym jest PDR – technologia, metoda, zestawy, narzędzia

PDR – co to za skrót?

Skrót PDR pochodzi od angielskiego wyrażenia Paintless Dent Repair, czyli w dosłownym tłumaczeniu na język polski – bezlakierowa naprawa wgnieceń. Naprawy PDR wykonywane są przez specjalistów w warsztatach samochodowych. Stosowane są dwie skuteczne metody różniące się między sobą techniką wykonania: jedna to naprawa z wypychaniem, a druga to naprawa z wyciąganiem.

 

Technologia PDR – krótka chronologia

Historia wykorzystania technologii PDR zaczyna się w 1931 roku, gdy Frank T. Sargent opublikował swoją pracę pod tytułem „The Key to Metal Bumping: An Instructive Manual of Body and Fender Repair Practices” na temat narzędzi do bezlakierowej naprawy wgnieceń w metalu. W książce, którą nazwał „Pouczającym podręcznikiem praktyk naprawy nadwozia i błotników” autor zamieścił ilustracje narzędzi do wyciągania wgnieceń oraz opisał jak je stosować. Wyjaśnił tam również jak można przewidzieć ruch metalu. Okładka książki: The Key To Metal Bumping

Publikacja wydana ponad 50 lat temu, wciąż jest jedną z najlepszych i najważniejszych w tej tematyce. Pokazuje jak sprawdzać uszkodzenia karoserii, by określić obszary naprężeń i jak usunąć wgniotkę za pomocą odpowiedniej techniki. Na 130 stronach można zapoznać się ze zbiorem przykładowych napraw zabytkowych pojazdów. Czytając tę książkę dowiemy się:

  • jakie są metody naprawy PDR,
  • jak wykonywać dokładną analizę wgnieceń karoserii,
  • jakie potrzebne są narzędzia do naprawy nadwozia i błotników (zestawy pdr, młotki, podbijaki pdr),
  • jakie są procedury wyciągania i odbijania metalu,
  • jak wykończyć obróbkę karoserii,
  • jak wyrównać cześć karoserii,
  • jak prostować ramę itp.

 

Paintless dent repair (PDR) – naprawa wgnieceń bez lakierowania (PDR)

Kolejnym krokiem w rozwoju metody PDR był jej pierwszy zarejestrowany pokaz publiczny. Wykonał go Oskar Flaig w lutym 1960 roku podczas „International Motor Sports Show” w Nowym Jorku w USA. Oskar Flaig był zwykłym pracownikiem Mercedes-Benz. Jego zadaniem było zadbanie o lakierowanie wszystkich samochodów pokazowych prezentowanych na targach. Uszkodzenia, zadrapania na lakierze i drobne wgniecenia, które w ciągu dnia robiono publicznie, trzeba było w nocy przemalowywać, aby następnego dnia pojazdy były w idealnym stanie. Po pokazach i powrocie do Niemiec Oskar Flaig zaczął opracowywać techniki i narzędzia do naprawy wgnieceń. Ostatecznie awansował na brygadzistę w zakładzie Mercedes Sindelfingen, gdzie był znany jako „złoty blacharz” i rozpoczął programy szkoleniowe PDR we wszystkich oddziałach. Techniki te były używane w Niemczech przez długi czas, zanim ostatecznie zostały wypromowane jako skuteczny sposób naprawy wgnieceń w Stanach Zjednoczonych w latach 1979-1983, kiedy Juergen Holzer przeniósł się z Niemiec do Minneapolis w stanie Minnesota i założył Dent Kraft (pierwszy zarejestrowany biznes w USA stosujący bezlakierową naprawę wgnieceń).

 

Metoda PDR – na czym polega?

Naprawa wgnieceń bez lakierowania (PDR), znana również jako usuwanie wgnieceń bez lakierowania, czy bezinwazyjne wyciąganie wgnieceń opisuje metodę usuwania drobnych wgnieceń z karoserii pojazdu mechanicznego. Szeroki zakres uszkodzeń można naprawić za pomocą technologii PDR, o ile powierzchnia lakieru jest nienaruszona. Bezlakierową naprawę wgnieceń można stosować zarówno na panelach aluminiowych, jak i stalowych. Skuteczny proces usuwania wgnieceń wymaga nie tylko narzędzi PDR ale również innych dodatkowych akcesoriów takich jak specjalistyczne kleje PDR, młotki bezwładnościowe, podbijaki, dźwignie, pullery, czy hotboxy.

W samochodzie można naprawić niemal każdy element tą metodą, jednak najtrudniejsze są słupki, gdyż nie ma do nich podejścia od wewnętrznej strony, a w szczególności, gdy wgniecenie jest na jego rancie. Innym problematycznym elementem jest tylny błotnik oraz nadkole, gdyż w tych miejscach zazwyczaj jest podwójna, sklejona blacha. Problematycznymi częściami są również krawędzie drzwi i maski, gdyż też jest trudny dostęp.

 

Naprawy po gradobiciu i stłuczkach parkingowych – technologia PDR

Najczęstszym praktycznym zastosowaniem do naprawy wgnieceń bez lakierowania jest:

  • naprawa uszkodzeń po gradzie i gradobiciu,
  • wgnieceń drzwi po stłuczkach parkingowych,
  • drobnych zagnieceń powstałych w wyniku zdarzeń komunikacyjnych,
  • dużych wgnieceń i uszkodzeń linii nadwozia po wypadkach samochodowych.

 

Metoda PDR – praktyczne zastosowanie bezinwazyjnego usuwania wgnieceń

Metodę tę można również wykorzystać do przygotowania uszkodzonego panelu do ponownego malowania podczas tradycyjnych napraw blacharskich w warsztatach samochodowych, minimalizując zużycie szpachli karoserii. Ta technika jest obecnie znana jako „push to paint” lub „push to prep”.

Czynnikami ograniczającymi udaną naprawę przy użyciu bezlakierowej naprawy wgnieceń są elastyczność lakieru (większość dzisiejszych wyrafinowanych lakierów samochodowych pozwala na udane PDR) oraz stopień, w jakim metal został rozciągnięty przez uszkodzenie, który zależy od grubości metalu, krzywiznę lub płaskość miejsca, w którym nastąpiło uszkodzenie oraz intensywność uderzenia.

Ogólnie rzecz biorąc, im płytsze wgniecenie, tym większe prawdopodobieństwo, że naprawa wgnieceń bez lakierowania PDR będzie odpowiednią opcją. Za pomocą tej metody można naprawić nawet wgniecenia o średnicy kilkunastu centymetrów, o ile metal i farba nie są rozciągnięte. Możliwa jest naprawa płytkich dużych wgnieceń lub czy wgniotek do akceptowalnego poziomu, ale bardzo ostre wgniecenia i wgniotki mogą nie nadawać się do naprawy metodą PDR.

 

Gdzie szukać pomocy przy wgnieceniach karoserii?

Pamiętajmy! Wykorzystanie technologii PDR jest możliwe, ale nie warto samemu brać się za wyciąganie wgnieceń tą metodą, zwłaszcza jeśli nie mamy wcześniejszego doświadczenia. Nie można osiągnąć idealnego wykończenia za pomocą zestawu narzędzi PDR do samodzielnego wyciągania wgnieceń. Bardzo łatwo jest pogorszyć uszkodzenie, co wymaga w następstwie droższej naprawy. Nie można użyć ściągacza wgnieceń (młotka bezwładnościowego) na obszarze, który ma również uszkodzenia lakieru, ponieważ pogorszy to uszkodzenie.

Poza tym jeżeli samochód ma wykupione ubezpieczenie Auto Casco (AC) to spokojnie możemy zdać się na naprawy bezgotówkowe w Kinked Studio, które nie angażują naszych pieniędzy i dla których cena ustalana jest z ubezpieczycielem.